کوبیت 2019 شامل 40 اهداف حاکمیتی و مدیریتی است که در پنج حوزه تنظیم شده است:
- حوزه حاکمیتی (راهبری)
- ارزیابی، هدایت و نظارت (Evaluate, Direct and Monitor (EDM))
- حوزه های مدیریتی
- همراستایی، برنامه ریزی و سازماندهی (Align, Plan and Organize (APO))
- ساخت، اکتساب و پیاده سازی (Build, Acquire and Implement (BAI))
- ارائه، خدمت و پشتیبانی (Deliver, Service and Support (DSS))
- نظارت، ارزیابی و بررسی (Monitor, Evaluate and Assess (MEA))
به ازای هریک از اهداف 40 گانه کوبیت 2019 مجموعه اطلاعات زیر ارائه شده است:
- حوزه ای که هدف در آن قرار گرفته است اهم از حوزه های حاکمیتی و مدیریتی
- منطقه تمرکز (Focus area)
- نام هدف
- شرح
- بیانیه هدف
هر هدف حاکمیتی یا مدیریتی کوبیت 2019 زمینه تحقق اهداف بالاتر در سطح سازمان را فراهم می کند. به عبارت دیگر همراستایی بین اهداف نظام حاکمیتی فناوری اطلاعات و اهداف سازمان وجود دارد. ارتباط بین اهداف حاکمیتی و مدیریتی با اهداف سازمان، از طریق اهداف همراستایی (Alignment Goals) انجام می شود. در چارچوب کوبیت 2019، 13 هدف همراستایی به شرح زیر تعریف شده اند:
- AG01: تطبیق فناوری و اطلاعات با قوانین و مقررات و پشتیبانی از تطبیق کسب و کار با قوانین و مقررات خارجی
- AG02: مدیریت ریسک های مرتبط با فناوری و اطلاعات
- AG03: تحقق مزایای حاصل از سرمایه گذاری های فناوری و اطلاعات و سبد خدمات
- AG04: کیفیت اطلاعات مالی مربوط به فناوری
- AG05: ارائه خدمات فناوری و اطلاعات مطابق با نیازمندی های کسب و کار
- AG06: چابکی برای تبدیل نیازهای کسب و کار به راه حل های عملیاتی
- AG07: امنیت اطلاعات ، زیرساخت های پردازشی و برنامه ها و حریم خصوصی
- AG08: توانمندسازی و پشتیبانی از فرآیندهای کسب و کار با ادغام برنامه ها و فناوری
- AG09: اجرای برنامه ها به موقع براساس بودجه و شرایط مورد انتظار و استانداردهای کیفیت
- AG10: کیفیت اطلاعات مدیریت فناوری و اطلاعات
- AG11: تطبیق فناوری و اطلاعات با سیاست های داخلی
- AG12: کارکنان شایسته و با انگیزه با درک متقابل فناوری و تجارت
- AG13: دانش، تخصص و ابتکار عمل برای نوآوری در کسب و کار
اهداف سازمانی (Enterprise Goals) کوبیت 2019 نیز پیوند اصلی با اهداف همراستایی دارند. اهداف سازمانی در چارچوب کوبیت 2019 عبارتند از:
- EG01: سبدی از محصولات و خدمات رقابتی
- EG02: ریسک های کسب و کار مدیریت شده
- EG03: تطبیق با قوانین و مقررات خارجی
- EG04: کیفیت اطلاعات مالی
- EG05: فرهنگ خدمات مشتری گرا
- EG06: استمرار و در دسترس بودن خدمات کسب و کار
- EG07: کیفیت اطلاعات مدیریت
- EG08: بهینه سازی عملکرد فرآیند های کسب و کار
- EG09: بهینه سازی هزینه های فرآیند های کسب و کار
- EG10: مهارت، انگیزه و بهره وری در کارکنان
- EG11: تطبیق با سیاست های داخلی
- EG12: برنامه های تحول دیجیتال مدیریت شده
- EG13: نوآوری محصول و کسب و کار
ارتباط بین اهداف سازمانی با اهداف همراستایی در جدول زیر نشان داده شده است. در صورتی که ارتباط قوی و اصلی باشد عبارت P به معنای Primary و در صورتی که ارتباط ضعیف باشد عبارت S به معنای Secondary در جدول درج شده است.
نظر دهید