حسابرسی فناوری اطلاعات

گزارش حسابرس داخلی

حسابرسان داخلی معمولاً گزارش هایی را در انتهای هر فعالیت حسابرسی ارائه می کنند که یافته ها، توصیه ها و هرگونه پاسخ یا برنامه عمل برای مدیریت را به صورت خلاصه در بر می گیرد. گزارش حسابرس داخلی ممکن است دارای یک خلاصه اجرایی باشد. یک بخش اصلی که شامل موضوعات خاص یا یافته های مشخص شده یا توصیه های مربوط به برنامه ها یا برنامه های اقدام است و اطلاعات ضمیمه مانند نمودارها یا اطلاعات مربوط به فرآیندها نیز در قالب پیوست گزارش ارائه می شود. هر یافته حسابرسی در گزارش حسابرس داخلی ممکن است شامل پنج عنصر باشد، که گاهی اوقات “5C” خوانده می شوند:

  • شرایط (Condition): مشکل خاص چیست؟
  • معیارها (Criteria) : معیاری که رعایت نشده چیست؟ استاندارد ممکن است خط مشی شرکت یا معیارهای دیگر باشد.
  • علت (Cause) : چرا مشکل ایجاد شده است؟
  • نتیجه گیری (Consequence) : نتیجه ریسک یا نتیجه مثبت (یا فرصت بالقوه) ناشی از یافته ها چیست؟
  • اقدام اصلاحی (Corrective Action) : مدیریت در مورد یافته ها باید چه کند؟ آنها چه کاری باید انجام دهند و تا چه زمانی؟

 

توصیه‌ها در گزارش حسابرسی داخلی برای کمک به سازمان در دستیابی به فرآیندهای مؤثر و کارآمد، حاکمیت، ریسک و کنترل در راستای تحقق اهداف استراتژیک، عملیاتی، گزارشگری مالی و رعایتی ارائه می شود.

یافته‌ها و توصیه‌های حسابرسی همچنین ممکن است مربوط به ادعاهای خاص در مورد معاملات باشد ، از جمله اینکه آیا معاملات حسابرسی شده معتبر بوده یا مجاز، کاملاً پردازش شده، با دقت ارزشگذاری شده، در دوره زمانی مناسبی پردازش شده و در گزارشگری مالی یا عملیاتی افشا شده است.

طبق استانداردهای انجمن بین المللی حسابرسان داخل ، یک مؤلفه مهم فرآیند حسابرسی تهیه گزارش متوازن است که به مدیران و هیئت مدیره امکان ارزیابی و اولویت بندی موارد گزارش شده را فراهم می کند. حسابرسان به سازمان کمک می کنند تا در ارائه تصویری از وضعیت جاری، تجزیه و تحلیل و توصیه های عملی برای پیشرفت در حوزه های مهم شرکت ، اهداف خود را برآورده سازد.

 

کیفیت گزارش حسابرس داخلی براساس معیارهای زیر مشخص می شود:

  • عینیت (Objectivity) : نظرات و نظرات بیان شده در گزارش باید عینی و بی طرفانه باشد.
  • شفافیت (Clarity) : زبان مورد استفاده باید ساده و شفاف باشد.
  • دقت (Accuracy) : اطلاعات موجود در گزارش باید دقیق باشد.
  • اختصار (Brevity) : گزارش باید مختصر باشد.
  • به موقع (Timeliness) : گزارش باید بلافاصله پس از اتمام حسابرسی، ظرف یک ماه منتشر شود.

 

این یک واقعیت زندگی است که اعضای کمیته حسابرسی و مدیریت سازمان مشغله های کاری زیادی دارند و از خواندن گزارش های حسابرسی طولانی و پر از متن وحشت دارند. همچنین هر کلمه اضافی به این معنی است که احتمال اختلاف نظر بیشتر است و زمان طولانی برای توافق و نهایی کردن یک گزارش وجود دارد. براین اساس انجمن حسابرسان داخلی استرالیا توصیه می کند برای قابل استفاده شدن و ارتقای کیفیت گزارش های حسابرسی اصول کلیدی زیر در نظر گرفته شود:

  • برای ارائه نتایجحسابرسی داخلی، از رویکرد حسابرسی عملیاتی استفاده کنید، نه اینکه بر موضوعات رعایتی با دقت با نکته بینی بسیار زیاد تمرکز کنید.
  • در مورد تغییر قالب فکر کنید، به عنوان مثال شاید از یک قالب پاورپوینت به جای یک فایل Microsoft Word استفاده کنید.
  • از کلمات کمتری استفاده کنید.
  • یک سؤال کلیدی را در ابتدای گزارش و در بیان مساله طرح کنید که “چرا ما این حسابرسی را انجام دادیم”؟
  • ارزش ایجاد شده ناشی از حسابرسی را بیان کنید کنید تا نشان دهد چه مقدار به آن افزوده شده است و تنها اطمینان بخشی انجام نشده است. ارزش واقعی حاصل از حسابرسی که موجب تقویت فعالیتهای کسب و کار، کاهش هزینه و غیره شده است، چیست؟
  • از جداول برای نمایش اطلاعات استفاده کنید، مخصوصاً برای مشاهدات دقیق، توصیه ها و اقدامات توافق شده.
  • توجه داشته باشید که فقط مشاهدات (یافته ها) و اقدامات توافق شده (بین واحد رسیدگی شونده و حسابرس داخلی) را ارائه کنید.
  • از جداول، نمودارها، تصاویر و شکل ها استفاده کنید.
  • فهرست مطالب و واژه نامه اصطلاحات و کلمات اختصاری را درج کنید.
  • از اصطلاحات تخصصی حسابرسی که برای سایرین قابل فهم نیست، استفاده نکنید
  • در مورد عملکرد رضایت بخش و آنچه که به خوبی انجام می شود، اظهارنظرهای مثبتی را داشته باشید. موفقیت ها و نکات مثبت وضعیت جاری را بیان کنید.
  • عبارتی را درج کنید که شامل بیانیه ای است که انطباق حسابرسی با استانداردهای بین المللی IPPF را اعلام کند.
  • هزینه حسابرسی را در گزارش درج کنید تا نشان دهد برای انجام حسابرسی چه میزان هزینه شده است.

 

ممکن است در گزارش حسابرس داخلی عناوین اینچنینی برای جمع بندی وجود داشته باشد که نتیجه می گیرد:

  • “این فعالیت با موفقیت انجام می شود ، و فرصتی برای پیشرفت دارد.”
  • “هدف حسابرسی تا حدی محقق شد.”

نتیجه گیری های مبهم مانند این باعث حفظ اعتبار و شهرت حسابرسی داخلی نمی شود. هنگامی که ده ها هزار دلار برای حسابرسی داخلی هزینه می شود، نتیجه گیری از این دست نشان دهنده ارزش مطلوبی برای پول صرف شده نیست. حسابرسان داخلی به طور سنتی ترجیح می دهند مبهم باشند، تا اینکه در قبال کارشان پاسخگو باشند. به عبارت دیگر حفظ ابهام و استفاده از عبارات تخصصی با قابلیت درک پایین برای سایرین طی سال ها در حرفه حسابرسی داخلی تجربه شده است که می تواند یک خطر کلیدی برای این حرفه باشد.

مفهوم “داشبورد گزارشگری” برای گزارش حسابرس داخلی  می تواند تصویری از نتیجه حسابرسی را ارائه دهد. در مثال زیر آنچه می تواند در داشبورد گزارش حسابرسی داخلی گنجانده شده شود، ارائه شده است.

 

نظر دهید