5 ریسک کلیدی صنعت ارتباطات در سال 2018

شرکت های ارتباطی (Telco) با ریسک های متنوعی ر وبرو هستند، پیچیدگی های تحول دیجیتال به همراه تغییرات در حوزه های سیاسی باعث شده است تا ریسک های زیادی در این صنعت متوجه فعالان و ذینفعان باشد. موسسه مشاوره مالی و کسب و کار BDO طی تحقیقی که بین 60 شرکت اپراتور تلفن همراه انجام داده است، 5 ریسک کلیدی صنعت ارتباطات را در سال 2018 میلادی به شرح زیر شناسایی نموده است.

 

نرخ واقعی ارز

تغییرات نرخ ارز و نوسان شدید آن در صنعت ارتباطات ریسک های جدی را به همراه دارد. نرخ ارز متغیر بر حوزه های مختلف از جمله پرداخت به شرکا و تامین کنندگان بین المللی و همچنین برنامه ریزی برای سرمایه گذاری و مدیریت منابع در بلند مدت تاثیرگذار است. 93 درصد از شرکت کنندگان در این پیمایش تغییرات نرخ ارز را یک ریسک جدی در صنعت ارتباطات بر شمرده اند. البته تغییرات در حوزه های سیاسی نیز به صورت جدی تغییرات نرخ ارز را تشدید نموده است.

 

تهدید رقبا

73 درصد از شرکت کنندگان در پیمایش اذعان نموده اند که رقبای جدید یکی از ریسک های جدی در این صنعت می باشند. شکل گیری خدمات دیجیتال و حضور تامین کنندگانی خارج از صنعت از جمله آمازون و اپل در حوزه ارائه خدمات OTT باعث شده است تا بازار سنتی ارائه دهندگان خدمات ارتباطی (CSP)ها به یک بازار متغیر و پررقابت تبدیل شود.  طی سال های گذشته عموم مشتریان به سمت استفاده از بسته های خدمات گرایش یافته اند. این بسته ها شامل خدمات ارتباطی، تلویزیون اینترنتی و دسترسی به محتوا بوده است. روندها نشان می دهد مصرف دیتا بین مشتریان به شدت در حال افزایش است. از این رو ترکیب خدمات ارتباطات و محتوا می تواند حضور در بازار ارتباطات را بیشتر تضمین کند.  در این شرایط رقابت بر دو محور اصلی تنوع و سفارشی نمودن خدمات و کاهش قیمت ها تمرکز یافته است.

 

تغییرات سریع فناوری

فناوری های جدید از جمله مجازی سازی، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا فرصتی را برای شرکت های ارتباطی ایجاد نموده تا بتوانند به خلق درآمدهای جدید بپردازند. لیکن ساختار بزرگ، چند لایه و در بسیاری از موارد چند ملیتی این شرکتها باعث شده است تا تصمیم گیری در خصوص انتخاب، جذب، استقرار و بهره برداری از فناوری ها به یک معضل تبدیل شود. علاوه بر این بالا بودن سرعت فناوری، نیاز به سرمایه گذاری مجدد برای جذب فناوری های جدید را افزایش داده است. 68 درصد از شرکت کنندگان در این پیمایش اعتقاد دارند که سرعت بالای فناوری برای آنها یک تهدید است.

 

موضوعات مالی

با وجود رقابت شدید در بازار خدمات ارتباطی، براساس مطالعات PWC متوسط درآمد به ازای هر مشتری در حال کاهش است. چنین روندی برای شرکت های ارتباطی که به صورت مستمر باید از تسهیلات و وام ها استفاده کنند موقعیت دشواری را ایجاد خواهد نمود. چرا که وام دهندگان ممکن است در ارائه تسهیلات بزرگ به اپراتورها با وسواس بیشتری عمل کنند. از سوی دیگر تغییرات در نظام تنظیم مقررات نیز بر رویکرد وام دهندگان موثر بوده است. تصویب قانون حمایت از داده ها در اتحادیه اروپا در زمره چنین تغییراتی می باشد. 68.5 درصد از شرکت کنندگان در پیمایش اعتقاد دارند که تامین مالی مناسب از جمله ریسک های اساسی این صنعت خواهد بود.

 

نرخ بهره

ارزش سهام شرکت های ارتباطی به صورت مستقیم با نرخ بهره در ارتباط است. از این رو هر نوع تغییرات ناگهانی در نرخ بهره باعث تغییرات در سهام این شرکت ها می شود. کاهش نرخ بهره، سرمایه گذاران را به سمت سرمایه گذاری در صنایع با بازده مناسب همانند صنعت ارتباطات سوق می دهد. لیکن افزایش نرخ بهره باعث خروج سرمایه ها از بازار سرمایه می گردد. از سوی دیگر با افزایش نرخ بهره، بانک ها نیز تسهیلات گران قیمت تری را در اختیار شرکت های ارتباطی قرار می دهند و آنها نیز در تامین منابع مالی مورد نیاز با مشکل روبرو خواهند شد. تمامی تغییرات و نوسانات نرخ ارز باعث می شود که این شرکت ها به سختی پیش بینی و مدیریت جریان نقدینگی خود را انجام دهند. براین اساس 67 درصد از شرکت کنندگان در پیمایش، تغییرات نرخ بهره را یک ریسک کلیدی در این صنعت به شمار آورده اند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top