فناوری بلاک چین و آینده حسابرسی

بلاک چین رویکردی جدید برای ثبت تراکنش ها خصوصا رویدادهای مالی است. در حال حاضر حسابرسی مالی براساس رویدادهای ثبت شده در دفاتر کل انجام می شود. به عبارت دیگر به ازای هر واحد تجاری مشخص یک دفتر کل وجود داشته که عملیات و رویدادهای مالی در آن ثبت می شود.

در نظر بگیرید که هر رویداد مالی در زمان تحقق به صورت همزمان در چندین دفتر کل ثبت شوند. اطلاعات ثبت شده در تمامی دفاتر یکسان بوده و با یکدیگر منطبق هستند. همچنین در زمان ثبت اطلاعات در هر دفتر، رمزی تولید می شود که توسط دفتر دیگر برای تصدیق ثبت اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرد.

چنین رویکردی برای ثبت رویدادهای مالی در دفاتر توزیع شده (Distributed Ledger) را Blockchain می گویند. در بلاک چین در واقع مجموعه ای از دفاتر وجود داشته که هریک از آنها یک Block هستند. ارتباط زنجیره ای بین این دفاتر بر پایه رمزنگاری اطلاعات و ثبت آنها باید شکل گیری این پدیده شده است.

مهمترین ویژگی این فناوری ایمن بودن در مقابل دستکاری اطلاعات و انکار تراکنش ها است. چرا که هر رویداد و تراکنش مالی به صورت همزمان در چندین دفتر ثبت شده است. علاوه بر این ثبت اطلاعات با رمزنگاری صورت گرفته است. از این رو برای دستکاری داده ها باید تمامی دفاتری که رویداد در آن ثبت شده دستکاری شوند. رمزنگاری زنجیره ای داده ها به صورت زنجیره ای باعث می شود که حتی در صورت دستکاری داده ها، تقلب شناسایی شود.

فناوری بلاک چین از یک سو در تعریف ارزهای رمزنگاری شده (Cryptocurrency)ها مانند Bitcoin مورد استفاده قرار گرفته است. از سوی دیگر کاربردهای مختلفی برای این فناوری تعریف شده که برخی از مهمترین آنها ثبت معاملات به صورت ایمن، ثبت و نگهداری داده های حساس و ثبت ایمن تراکنش ها است.

در فضای جدید که رویدادها به محض ثبت شدن در دفاتر توزیع شده رمزنگاری می شوند، آیا حسابرسان مالی و داخلی همچنان وظایف و ماموریت های قبلی را بر عهده دارند؟ آیا شیوه کار آنها تغییر خواهد یافت؟

\"\"

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top