چک لیست ارزیابی مدیریت ریسک سازمان

چک لیست ارزیابی مدیریت ریسک سازمان

چک لیست ارزیابی مدیریت ریسک سازمان

در این مقاله میخواهیم چک لیست ارزیابی مدیریت ریسک سازمان را با هم بررسی کنیم. پس اگر شما هم به دنبال این چک لیست ها میگردید با ما تا آحر این مقاله همراه باشید.

ریسک های کسب و کار

  • آیا سازمان قادر به شناسایی ریسک های بین المللی در مورد کسب و کار خود ناشی از تغییر شرایط بازار بین المللی و تغییر اقتصادی است؟
  • آیا سازمان قادر است. تمام ریسک های مهم زیست محیطی مربوط به کسب و کار خود را ناشی از پیامدهای محصولات، سیاست های اشتغال، برنامه های توسعه و سایر عوامل استراتژیک تشخیص دهد؟
  • آیا فرآیندی رسمی وجود دارد. که شامل پایش تمامی همه عوامل و تحولات بیرونی است که می تواند توانایی سازمان را در دستیابی به اهداف خود تحت تأثیر قرار دهد؟
  • آیا قابلیتی ایجاد شده  که در صورت بروز هرگونه تحولات و حوادثی که توانمندی کسب و کار را تهدید کند. یا آسیبی بدان وارد سازد، پاسخی منعطف را تضمین کند؟
  • آیا فرآیندی رسمی وجود دارد. که روندها و شیوه های نوظهور مربوط به تقلب و سوءاستفاده را که ممکن است در سازمان تأثیر بگذارد، شناسایی کند؟
  • آیا فرایندی رسمی وجود دارد که روندهای اقتصادی را در رابطه با نرخ بهره ، نرخ ارز ، موقعیت تامین کنندگان و قیمت کالاها که ممکن است. تأثیر بالقوه ای بر مدیریت مالی سازمان داشته باشد، را شناسایی کند؟
  • آیا فرآیندی رسمی در حال انجام است. که هر یک از عوامل درونی را که می تواند از نظر کیفیت، کارآیی، پایداری و اثربخشی کسب و کار تاثیرگذار باشند، شناسایی کند؟

دیگر ریسک ها

  • آیا فرآیندی رسمی وجود دارد. که روندها و شیوه های نوظهور مربوط به اقدامات قانونی علیه سازمان های مشابه را در مورد اختلافات درباره قراردادها به ویژه قراردادهای خرید، شناسایی کند؟
  • آیا فرآیندی رسمی وجود دارد که اطمینان حاصل کند نیروی انسانی مهارت ها و شایستگی های مورد نیاز برای تحقق اهداف شرکت را دارا هستند؟
  • آیا فرآیندی رسمی وجود دارد که به بهترین وجه موضوعات عملی را که در COSO ERM و سایر راهنمایی های منتشر شده ارائه شده شناسایی نموده. و در راستای بهبود فرآیندها به کار گیرد؟
  • آیا در مفهوم ریسک کسب و کار، ریسک فرصت های که ممکن است از دست رفته باشند را نیز پوشش می ده

ریسک های تطبیق با مقررات

  • مکانیزم موثری برای اطمینان از هماهنگی استراتژی ها و فرآیندهای کسب و کار به طور کامل با کلیه مقررات نظارتی یا قانونی به گونه ای است. که موجب تطبیق با مقررات شده و به طور کامل ریسک های عدم تحقق انتظارات سازمان های قانونگذار، سازمان های نظارتی و سایر مراجع را برطرف سازد؟
  • آیا گفتگوی مؤثر بین سازمان و سازمان های قانونگذار و تنظیم مقررات ایجاد شده است. كه به منظور تقویت روابط و تفاهم متقابل هر دو طرف به بهبود تطبیق سازمان کمک کند؟
  • آیا در مورد کارمندان در تمام سطوح سازمان ، درک خوبی از مقررات نظارتی و قانونی وجود دارد. که به توانایی کارکنان در اتخاذ و رعایت مقرراتی که در کار آنها تأثیر می گذارد ، کمک کند؟
  • روشی مؤثر استقرار پیدا کرده که به تمامی کارمندان ، همکاران و شرکا اجازه می دهد. تا نگرانی های احتمالی خود را در مورد میزان توان سازمان برای رعایت قوانین ، مقررات مربوط ، ابراز داشته و گزارش کنند، همچنین ساز و کاری برای رسیدگی به این گزارش ها و رفع مشکلات عدم تطبیق وجود دارد؟
  • آیا مدیران ارشد کارکنان را به پاسخگویی در خصوص مقررات تشویق می کنند. و کارکنان نیز در مورد لزوم صداقت و پیروی از مقررات انگیزه و آگاهی کافی دارند؟
  • آیا سازمان از چارچوب مدیریت ریسک سازمان به طور کامل استفاده می کند تا خطر نقض مقررات قانونی را مرتفع سازد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top