الزامات به کارگیری هوش مصنوعی در حسابرسی داخلی

الزامات به کارگیری هوش مصنوعی در حسابرسی داخلی

الزامات به کارگیری هوش مصنوعی در حسابرسی داخلی

آیا هوش مصنوعی در حسابرسی داخلی بکار میرود؟

تصور کنید که حسابرسان داخلی به جای اینکه روزانه چند صد صفحه از پرونده های کاغذی را بررسی کنند، این اطلاعات به صورت خودکار به متن تبدیل شده و تجزیه و تحلیل شود. همچنین با اطلاعات ثبت شده در سیستم های مالی مغایرت گیری خودکار شود. چنین قابلیتی نمونه ای از کاربرد پردازش زبان طبیعی (NLP) که می تواند برای اطمینان بخشی در خصوص پرداخت های صورت گرفته توسط سازمان به کار رود.

تکنیک های هوش مصنوعی (AI) به طور چشمگیری فضای کسب و کار را تغییر می دهند. هوش مصنوعی به سیستم هایی برای مدیریت و تجزیه و تحلیل اطلاعات اشاره می کند که از هوش انسان تقلید می کند. به عنوان مثال، نقشه های هوشمند از AI برای شناسایی مسیرهایی استفاده می کنند که هزینه و زمان تحویل را به حداقل می رساند.

اکنون نوبت حسابرسی داخلی است تا از مزیت هوش مصنوعی برای تغییر کار حسابرسی استفاده کند. حسابرسان داخلی با استفاده از هوش مصنوعی می توانند حجم بالاتری از اطلاعات را دریافت کرده و پردازش کنند و طیف گسترده ای از داده ها را تجزیه و تحلیل کنند. علاوه بر این ، آنها می توانند کارهای حسابرسی داخلی را سریع تر از همیشه انجام دهند. به نوبه خود، حسابرسان می توانند بینش بیشتری به مشتریان ارائه دهند و سود سهامداران را در خدمات حسابرسی افزایش دهند.

کاربرد هوش مصنوعی در حسابرسی

در حالی که عملکردهای حسابرسی از نظر اندازه ، دامنه ، اهداف سازمانی و الزامات نظارتی متفاوت هستند ، همه آنها در بهبود مدیریت سازمان ، مدیریت ریسک و فرآیندهای کنترل نقش دارند. حسابرسان داخلی در کار خود ، اطلاعات را از منابع متعدد تجزیه و تحلیل و ارزیابی می کنند تا نتیجه گرفته و توصیه لازم را ارائه کنند.

پردازش تصویر

با استفاده از پردازش تصویر (Computer Vision) حسابرسان داخلی می توانند، با تفسیر و تجزیه و تحلیل تصاویر دیجیتالی ، صحت و قابلیت اطمینان اطلاعات مالی و عملیاتی را بررسی کنند. حسابرسان اغلب دارایی ها را به عنوان بخشی از آزمایش خود بررسی می کنند، که این موضوع زمان بر بوده و از طریق نمونه گیری انجام می شود. پردازش تصویر می تواند کیفیت و کارایی این فرآیند را بهبود بخشد. همچنین دسترسی به اطلاعات غیرقابل دسترسی قبلی را فراهم کند. به عنوان مثال می توان از هواپیماهای بدون سرنشین برای سرشماری تمامی دارایی ها مانند تعداد تجهیزات حمل در یک کارخانه یا کالاهای موجود در انبار استفاده کرد.

پردازش زبان طبیعی

حسابرسان داخلی می توانند از پردازش زبان طبیعی (NLP) برای تجزیه و تحلیل موثرتر اسناد متنی استفاده کنند. حسابرسان با ترکیب NLP با تکنیک های یادگیری ماشین ، می توانند مقادیر زیادی از متن، از جمله ایمیل ، قرارداد و پست های رسانه های اجتماعی را با سرعت بی سابقه ای برای شناسایی مغایرت ها و استخراج جزئیات بررسی کنند. در نتیجه، حسابرسان می توانند بررسی های جامع تری مانند بررسی اسناد مالی را با اهداف رعایتی انجام دهند.

حسابرسان داخلی همچنین می توانند به جای اینکه فقط زیرمجموعه ای از داده ها را مورد بررسی قرار دهند ، همه معاملات و مشاهدات را بررسی کنند. در مرحله ارزیابی ریسک و برنامه ریزی ، حسابرسان بر اساس بررسی دامنه وسیع و حجم بالای اطلاعات مانند رویدادهای خاص سازمان ، تغییر الزامات قانونی و روند صنعت ، مناطق پر ریسک را تعیین می کنند. به عنوان بخشی از این فرایند ، حسابرسان باید در دسترس بودن منابع و جامع بودن هر حسابرسی را متعادل کنند. با یادگیری ماشین در مقیاس بزرگ  که در طراحی الگوریتم هایی برای کار با مجموعه داده های بزرگ متمرکز است حسابرسان می توانند با گرفتن جزئیات بیشتر ، اطلاعات بیشتری را سریعتر پوشش دهند.

هوش مصنوعی در محیط کار حسابرسی داخلی

تطبیق هوش مصنوعی در محیط کار سنتی حسابرسی داخلی، مستلزم داشتن مهارت، زیرساخت، فرآیند و فرهنگ مناسب است. اگرچه هیچ طرح منحصر به فردی برای تمام سازمان ها وجود ندارد، لیکن مولفه هایی وجود دارند که برای موفقیت آمیز بودن هوش مصنوعی در عملکرد حسابرسی مهم هستند.

استراتژی هوش مصنوعی منطبق بر اولویت های کسب و کار است. تلفیق هوش مصنوعی با عملیات حسابرسی تنها زمانی یک تصمیم خوب تجاری است که به سازمان در رسیدن به اهداف خود کمک کند. از این رو، طراحی استراتژی هوش مصنوعی باید با اولویت های استراتژیک سازمان همسو باشد. این استراتژی حداقل باید به دنبال ایجاد ارزش افزوده در یکی از مأموریت های اصلی سازمان باشد و در شناسایی ریسک های جدید و نوظهور کمک کند.

در حالی که واحدهای حسابرسی اهداف مشابهی دارند ، هر بخش ممکن است اولویت های متفاوتی داشته باشد. به عنوان مثال ، آنها ممکن است تاریخ های مختلف شروع سال مالی یا تغییرات فصلی را در مشاغل سازمان خود داشته باشند. حسابرسی داخلی باید استراتژی هوش مصنوعی خود را با چگونگی پیشرفت اولویت های سازمان در کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت هماهنگ کند تا منابع به بهترین وجه برای اجرای استراتژی اختصاص یابد.

منافع مورد انتظار مرتبط با استراتژی هوش مصنوعی

حسابرسی داخلی باید منافع مورد انتظار مرتبط با استراتژی هوش مصنوعی را تعیین کند. برخی دستاوردهای معمول شامل صرفه جویی در هزینه، افزایش درآمد و افزایش کارایی نیروی کار است. مدیریت حسابرسی داخلی باید مزایای نامحسوس مانند ایجاد حسن نیت با سهامداران از طریق بینش های بهتر را نیز تبیین کنند. همچنین در نظر گرفتن زمان و هزینه منابع مورد نیاز برای تحقق منافع ضروری است.

در انتخاب زیرساخت های سخت افزار و نرم افزار برای ادغام هوش مصنوعی در فرآیند حسابرسی ، حسابرسی داخلی باید نیازهای تجاری و چگونگی ادغام فناوری ها با سیستم های موجود سازمان را در نظر بگیرد.

بخش قابل توجهی از فرآیند حسابرسی شامل ثبت ، به اشتراک گذاری و گزارش اطلاعات است. بنابراین، یک زیرساخت جامع باید شامل مدیریت داده ها و ابزارهای تجزیه و تحلیل باشد.

نکاتی که در انتخاب این ابزارها باید در نظر گرفت عبارتند از:

  • اینکه آیا معماری سیستم از یک رویکرد مدولار استفاده می کند که می تواند به راحتی تنظیم و در صورت لزوم مجدداً ادغام شود.
  • سطح پشتیبانی ارائه دهندگان خدمات.
  • الزامات آموزش برای کارکنان با سابقه فنی مختلف.
  • تمامی هزینه ها از جمله هزینه های استقرار اولیه و هزینه های مداوم برای نگهداری و ارتقا سیستم

به طور معمول، حسابرسان داخلی با مهارت و دانش تخصصی، هوش مصنوعی را در مراحل مختلف چرخه حسابرسی اعمال می کنند. ایجاد یک ساختار برای هماهنگی و همسویی هوش مصنوعی برای تحقق نتایج مورد انتظار سازمان بسیار مهم است. برخی از توصیه هایی که در استقرار نظام هوش مصنوعی در حسابرسی داخلی باید مورد توجه باشد، شامل موارد زیر است:

توصیه های استقرار هوش مصنوعی در حسابرسی داخلی

  • برای هر مرحله از فرآیند حسابرسی، پروتکل های مدیریت و تجزیه و تحلیل را ایجاد کنید.
  • چرخش های شغلی یا سایر مراحل را برای تشویق به همکاری در بین تیم ها ایجاد کنید.
  • روش های تجزیه و تحلیل را استاندارد و مستند کنید. این کار می تواند شفافیت، ثبات کیفیت و قابلیت تکرار تجزیه و تحلیل را افزایش دهد.
  • یک طرح مدیریت تغییر را در برنامه بگنجانید.

کاربرد هوش مصنوعی در حسابرسی داخلی به افرادی با مهارت های مربوطه نیاز دارد تا نتایج با ارزش بالا را با هوش مصنوعی محقق سازند. بنابراین، باید توانایی جذب، توسعه، مدیریت و حفظ استعداد را داشته باشید. ساختار تیم باید ساختار و فرهنگ موجود واحد حسابرسی را تکمیل کند. هریک از اعضای تیم باید نقش ها و مسئولیت های متمایزی داشته باشد.

برای توسعه مهارت ها و ذهنیت های هوش مصنوعی ممکن است آموزش و مشوق لازم باشد. دوره های دانشگاهی و آموزش چرخش شغل می توانند مهارت های تجزیه و تحلیل ها را ایجاد کنند. علاوه بر این ، از آنجا که هوش مصنوعی ممکن است یک مفهوم جدید برای برخی از کارکنان باشد . حسابرسی داخلی باید یک فضای یادگیری ایجاد کند که حسابرسان بتوانند سوالات خود را مطرح کرده و مشکلات را رفع کنند.

استفاده از قدرت هوش مصنوعی می تواند به حسابرسان داخلی کمک کند تا ذینفعان از عملکرد سازمان خود اطمینان داشته باشند. و بازده بالاتری از سرمایه گذاری در خدمات حسابرسی داشته باشند. تحقق چنین مواردی نیازمند فرآیند، زیرساخت و برنامه ریزی دقیق است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top